GREEN DAY

|
setiap hari routine yang sama.bgn, siap2, pg keje.pagi tu aku siap terlebih sgt awalnya.sementara tunggu ayah tu, aku tgk tv.awal2 pagi takde cite menarik sgt.sume tv siarkan talk show.so byk2 channel aku selesa dengan tv3 pnye talk show.pagi ni ally, abby ngn ajie mengacarakan MHI. Tak putus-putus org kol nak beckap pasal tajuk hari ni. huh, tajuk yg mengappealkan aku.

topik pagi tu jadi hangat, bila mana makin ramai orang yang kol. Pagi tu MHI bincangkan pasal “beg hijau”. Penyaranan pengurangan penggunaan plastik..bagus-bagus. da lama aku nanti2kan tajuk cam ni. dengan bangga nya aku rasa nak je kol studio tv3 tu nak bagi tahu, saya pun buat mcm tu..saya da lama stat kempen ni kat diri sendiri.huhu

seriusli budaya ni mmg patot di amalkan kat negara kita. kalo stakat beli barang simple2 kat kedai runcit tu tak yah la berplastik bagai.bende yang kita beli pun selalu nya di pack lam palstik, pastu salut lagi plastik.konon nye senang nak bawak.alah kalo beli air tin setin nak gak plastik ke?

aku teringat zaman pasaraya besar makro still beroperasi.aku rasa pasaraya lain patot contohi pasaraya ni.dulu mak memang shoppin barang dapur kat makro.makro mengamalkan peenjualan barangan tanpa plastik.ape saje yang kita beli kita buh lam troli je.pastu tolak la pegi kete.susun dlm boot keta.tak payah guna plastik pun.makro ade sediakan plastik, tapi satu plastik berharge rm1.huh pikir dua kali la kan kalo nak beli.dengan kaedah yang makro ketengahkan ni.secara tak lansung mengurangkan peggunaan plastik kat rumah aku.tapi malangnya, makro da tak beroperasi da skang ni.

kalo mengikut fakta, beg plastik yang kita guna pastu buang mcm tu je, amik masa 500 tahun untuk dispose.makneya plastik air yang aku duk buang masa skolah dulu tak dispose pun lagi sebab aku pun baru 23 tahun.huh bayangkanlah.

bila difikirkan balik, amik contoh kat uia, diri aku sendiri.kalo lunch, bungkus makanan, da la bungkus lam polestrin pastu buh lam plastik pulak.sehari paling kurang satu meal. 5 hari, 5 polistren 5 plastik. Sebulan 20 polistren 20 plastik.wahhh teruk nya aku siksa alam sekitar.nasib baik la, uia pun aware pasal environment neh.polistren da tak le digunakan lam uia..semua kene guna biodegradable nye bekas.tapi pastu bubuh lam plastik gak.huh
aku ade la becadang, stat nex sem aku nak bwk Tupperware sendiri kalo nak beli makanan.selain mengelak diri dari chemical polistren aku leh la menjayakan kempen pengurangan penggunaan plastik.cayok.

stakat ni aku da stat, kalo pegi kedai runcit, beli barang sikit-sikit je aku mesti ckp “tak yah plastik ek” huhu pas ni aku becadang nak bawak re-use plastik atau beg hijau yang MHI heboh tu pegi shoppin.sebab aku penah tgk org beli handbag kat OU, siap bawak paper bag sendiri.why not aku lak kan?huhu

aku ckp pasal bende ni bukan la bemaksud ‘jangan guna plastik’ atau ‘haramkan peggunaan plastik’ tapi lebih kepada ‘kurangkan penggunaan plastik’.lari macm mane pun kite perlukan encik plastik ni tapi aku rasa kita boleh kurangkan peggunaan nya kan?

0 maklum balas:

Post a Comment